13.12.2009

Lucia-dagen

Lucia var en siciliansk kvinne som led martyrdøden i 303. Senere ble hun opphøyet til helgen, og den 13. desember feires til minne om henne. Lucias mor ble uhelbredelig syk. Lucia ba til den hellige Agathe, og moren ble frisk. Som takk ga Lucia hele sin formue til de fattige. På denne tiden ble de kristne forfulgt. Alle skulle tilbe keiseren, men dette nektet Lucia, og hun ble derfor brent på bålet. Det finns mange legender om Lucia. Blant annet skal hun flere steder ha vist seg på et lysende, ukjent skip som kom med mat under hungersnøden. I Norden ble Sancta Lucia et symbol på lyset midt i den mørkeste årstida. I følge folketroen var "Lussinatta" den lengste og mørkeste natta i året. Da var alle onde makter sluppet løs for å gjøre skade på både mennesker og dyr. Mot dette søkte menneskene hjelp i kristentroen og i vintersolhvervets helgen, Lucia, som opptrer med lys. Best kjent er skikken i Sverige. Lucia opptrer med en lyskrans i håret, ofte i spissen for et opptog av hvitkledde piker med lys i hånden. I senere tid er også denne skikken blitt populær i Norge

En liten Lucia i barnehagen for 5 år siden :)

 

I dagens "luke" fant jeg dette fine pusegarnet, to små adventsstjerner og et lilla telys.
Dette er et garn jeg aldri har sett før, så det blir det spennende å prøve.


Jeg ønsker alle en fin Luciadag!

7 kommentarer:

Ninne sa...

Så søt Lucia! Ha en koselig Luciadag du også!
Her går det først i litt skiskytingsluestrikking, og så skal jeg få lov til å være ekstrahjelp hos datteren min.

Klem :)

9na sa...

Ha en koselig lucia / 3. søndag i advent da!

Søskenmamma sa...

Så nydelig Lucia ... årene går så fort av gårde og jentene våre blir så store så store .. snart skal det feires ni års dag her i huset. Hvor blir det av alle årene :)

Siw
http://www.sehan.cc

Siw sa...

Takk for besøk vennen... psst hovedbloggen min ligger nå på
http://www.sehancc.blogspot.com

:)

Siw

Hannes hage sa...

Så kjekt det var å lese om Lucia! Og datteren din var da en nydelig Lucia.

Lunamon sa...

så fin Lucia dere har.
Rita sier takk for komplimentet ang bilder i bloggen min.
Veldig greit å ha en levende modell å ta bilder av.

Kose dokekr i førjulstida.

Ragnhild sa...

Så søt lita Lucia, men jeg ser jo at hun har vokst seg stor og tøff i go-cart utstyr! Det så ut som de hadde det artig :D Det blir jammen mye forskjellig garn å prøve ut etter julekalenderen... :D