22.05.2009

L i ABC i ord og bilder

Legoland er en fornøyelsespark som tar utgangspunkt i LEGO-figurer. Den første Leogoland-parken ble åpnet den 7. juni 1968 i Billund i Danmark. Denne parken inneholder detaljerte modeller av miniatyrbyer som var bygget kun av LEGO-klosser. Det norske innslaget er en modell av Bryggen i Bergen, samt noen hus fra en gate i Lærdal kommune i Sogn og Fjordane. Den 12 mål store parken hadde mer enn 625 000 gjester det første året, og siden da har den fortsatt å vokse. I tillegg til alle miniatyrene har parken fått mange flere attraksjoner, blant annet flere karuseller og berg- og dalbaner. I løpet av de neste 20 årene vokste parken til mer enn 8 ganger den originale størrelsen, og etterhvert hadde den i gjennomsnitt rundt en million besøkende hvert år. I juni 2006 ble besøkende nummer 40 million feiret i Billund.

 

 

 

 

Ser på frøkna at det begynner å bli noen år siden vi var der :) Flere flotte L-bidrag kan du se om du tar turen innom bloggen til Petunia :)

God helg!

27 kommentarer:

Olga T sa...

Legoland är ett populärt ställe!! Det var passande för L.

Mariann S sa...

Der har eg aldri vore, men no fikk eg lyst å reise dit :)
God helg.

Unknown sa...

Å jaaa. Legoland er kjempegøy. Fremdeles for meg også.

Evami sa...

Har ikke vært li Legoland siden jeg var lita sjøl,men når minstemann blir litt større må vi ta turen dit:) husekr jo den stasen det var:) Flott L bidrag:)

Lappedamen sa...

Legoland er en spennende park både for store og små. Morsomt å se tog og båter i miniatyr som beveger seg rundt. Min datter glemmer nok ikke besøket i Legoland.

Anonym sa...

Så koselig å se igjen Legoland! Flott bidrag!

Petunia sa...

Jeg har enda ikke vært der enda jeg har to barn og et stebarn. Men vi må se om vi ikke får tatt oss en tur dit før minstemann blir for stor. De to eldste reiser på ferie på egenhånd, så jeg tror ikke de er så interessert i Legoland:)
Flott innlegg på L!

Malys krok sa...

Så flotte bilder fra Legoland! der må det være artig å feriere en stund både for liten og stor. Fantastiske figurer i klosser! Supert L - bidrag! god helg. Hilsen Margit.

Mitt hvite hus sa...

Så bra innlegg da.. Legolnad er en drøm å reise til...
O=)

karna sa...

Innom på en titt, håper det er bra med deg. Ha en god helg, med heftig feiring ,-)

Elisabeth sa...

Dit ønsker vi å dra, men det blir dyrere for oss å komme oss til Oslo først enn for resten av reisen. Synd det er slik... Men en gang ;)

Vestlandsjenta! sa...

Er virkelig lenge siden jeg har vært i Legoland (sånn rundt 20 år siden...) men husker jeg syns det virkelig var kjekt!! Sku gjerne tatt en tur igjen!

Ha en strålende helg!

Hege sa...

Legoland er gøy for små og store!!! :) Fine bilder!

Anonym sa...

Jeg husker godt hvor stas det var å besøke Legoland den aller første gangen.. faktisk samme året som den ble åpnet. Senere har det blitt flere trivelige besøk. :)

Charlotte - FO² sa...

Ja lego land er en bra park. Kjempe flotte bilder og tekst om parken :) Var der mange ganger som liten, å i år, skal jeg endelig få ta med barna mine dit også. Gleder meg til å se parken igjen :)

Beate sa...

Kjempe flott L. Legoland er kjekt for både liten og stor. Blir utrolig fasinert av alt det flotte de kan lage av lego.

Rune Eide sa...

Hele Nordens fremste turistmål - hvile foreldre har ikke hatt sine små (og ikke fullt så små med dit)?

Miriam Elisabeth ツ sa...

Flotte bilder fra en park jeg liker :)

TorAa sa...

Så utsøkte bilder du her viser frem;))

Var der første gang to år etter det åpnet. Med våre to eldste sønner - og Løveparken var med i programmet-

Nå har mitt barnebarn vært der to ganger - jeg ikke.
Derfor så utrolig fint å se dine bilder.


Her er min løsning:
http://toraa.blogspot.com/2009/05/abc-l.html

Lise H sa...

I sommer skal vi til Legoland.
Hele familien gleder seg stort!

cille sa...

Ååå her kjenner jeg meg igjen! Stor stas for barna, men også til glede for oss voksne! Ha en fortsatt herlig helg!

Tino sa...

Flotte bilder, et sted for både små og store :)

Unknown sa...

Ein flott og verdig L:9)
Vi var der for tre år sidan, og ungane koste seg i bøtter og spann til tross for surt og kaldt ver;9)

MineSine sa...

Legoland - til glede for store og små :-) Og ensbetydende med slitne føtter :-))))
Var der sist i fjor sommer - like morro som alltid :-)
Flotte bilder!

Sologbolig sa...

Legoland er nok et populært sted for alle barn. Husker at vi var der med ungene da de var små og de kosa seg veldig.... og som voksen så må eg jo si at det var fasinerende ( ja ikkje køene da !!) Ha ein fin kveld.

ChatrinesLiving sa...

Så flott bidrag!
Ungene mine hadde sikkert også likt å vært der når de var små, men desverre ble det aldri noe av. Å nå er de jo store:)

Ha en finfin kveld!
Klem fra Chatrine:)

[morgrethe] sa...

Gode minner, der var vi for noen år siden. Skal vi se..... det var i 2004 tror jeg. Stor stas for både små og store, og faktisk minimalt med kø. Gøy!