01.04.2009

E for Eiffeltårnet

I Petunias fotoutfordring har vi denne uken kommet til bokstaven E og mitt bilde er denne gangen av Eiffeltårnet i Paris. Eiffeltårnet ble bygget til verdensutstillingen i Paris i 1889, og var ment som et provisorisk byggverk. Eiffelltårnet har siden blitt stående som et av de mest berømte severdighetene i Frankrikes hovedstad, og stålkonstruksjonen med sine 300 meter har vært midtpunkt for en rekke arrangementer. Eiffeltårnet blir vært år besøkt av mer enn 5 millioner mennesker.

 

Eiffeltårnet er virkelig et syn om kvelden med alle sine funklende lys

 

På toppen av tårnet har man muligheten til å nyte den fantastiske utsikten over Paris.

29 kommentarer:

Som mine dager er sa...

Vakkert vakkert. Eiffeltårnet har jeg selv vært, men ikke høyt oppi det. Der feiga jeg ut gitt ;-) Flotte bilder fra ditt E-bidrag.

Nyt helgen og påskeferien.

Klem fra Marit

Lise H sa...

Så vakkert! Når jeg en gang kommer meg til Paris skal jeg selvsagt opp i Eiffeltårnet, hvis jeg tør...

God helg!

Hannes hage sa...

Nydelige bilder!
God helg!

Rune Eide sa...

Den der er jeg helt for - har vært to ganger på toppen, men aldri i mørket- Det var artig å se.

MineSine sa...

Får SÅ lyst å reise tilbake dit! En fantastisk opplevelse å stå på toppen og nyyyte utsikten :-)
Herlige bilder :-)

Anne-Ruth sa...

Utsikten fra høyeste besøkspunkt i Eiffeltårnet er helt fantastisk! Jeg var der for..... ups.... 20 år siden! Kanskje på tide med en ny tur?

Anonym sa...

Så flotte kveldsbilder du har tatt av både Eiffeltårnet og Paris :D

mimouna sa...

Våren i Paris er flott! Jeg har høydeskrekk, så jeg tror jeg nøyer meg med å se på bilder av Eiffeltårnet jeg....

Ha en god helg!

Sologbolig sa...

Hei. Eiffeltårnet har eg også valgt, men på dagtid. Kveldsbildene dine var kjempefine av dette flotte byggverket. Ha ei fin helg.

Evami sa...

Råstilige bilder fra Paris og et opplyst Eifeltårn:)
Fantastisk utsikt:) Ha ei trivelig påske:)

Vibbedille sa...

AHAAAA nåå er PÅSKEkoppen og strikketøyet funnet frem og sofaen er inntatt-så NÅ skal det NYYYTES!!! Stua er HELT gul med masse blomster, kunne ikkje hatt det bedre hehe Lammelår og kalkun i fryseren, gleder meg til Ali skal svinge seg på kjøkkenet!!

Koos deg og ha en FLOTT tur!

Klem&Kos fra Vibbedille

Unknown sa...

Ja, derfra har man utsikt, det er sikkert. Har vært på toppen, og det holder med en gasng, liksom:o) Fin tolkning! Klem fra Randi**

Ninne sa...

Vive la France ;)
da jeg var i Paris i vinter var jeg bare UNDER, jeg. Det var flere hundre mennesker i kø, og det gadd jeg ikke..

God helg og påske... igjen!!!

HildeS sa...

Mange som har vært i Paris her ser det ut til.. Ønsker meg også dit.. Vakkert bilde.

Petunia sa...

Utrolig flotte bilder!
Det er jo et helt fantastisk byggverk dette og et landemerke jeg har på "vil besøke listen min"!

TorAa sa...

Hvilket landemerket.
Tenk, mange ville rive "styggedommen" etter 1889 utstillingen.
Tenker dagens Parisbeboere er glad for at tårnet fortsatt står.

Men den ingeniør lagde også andre metall-konstruksjoner, som denne kirke i Chiles nordligste by (meget spesiell historie)
http://www.fotothing.com/taaboe/photo/e8f3118eda240795c0028033e538bfec/

Charlotte - FO² sa...

Ååå så fine bilder da :) er sikkert en fantastisk by dette her ja :) Ha en fantastisk fin helg :)

Olga T sa...

Eiffeltornet är ett bra val för E!

Unknown sa...

Nydelig bidrag:0)

Miriam Elisabeth ツ sa...

kjempe flotte bilder det her. takk for titten. god påske :)

Marie sa...

Vilken utsikt man har.......Vackra bilder över en natt i Paris

Syersken sa...

Innom for å gratulerer deg med 50 års dagen.Klem.

Jenn sa...

Her var det nok noen nydelige bilder av Eifeltårnet.

Du er vel og ei fra HB? Kjenner at navn selv om jeg skjelden er der inne for tiden:)
Ha en fin helg.

Viola sa...

Flott syn! Jeg har vært oppe i øverste etasje selv, svimlende utsikt! Ha en god påske! :)

Lena sa...

Flotte bilder!! Har vært der selv og utsikten er fantastisk:-) Gratulerer så masse med dagen også, og ha en god påske! Klem

Vestlandsjenta! sa...

For noen nydelige bilder!! Sku gjerne ha sett eifeltårnet jeg også! Nydelig innlegg!!

Ha en strålede påske!!

FO - 2 sa...

Flott E!
Det andre bildet er nydelig! :)
En litt annen vinkel enn det man vanligvis ser derfra.
Vakkert! :)

[morgrethe] sa...

pst: strikkelysten har kommet tilbake. JIPPI. Trengte bare tanken på fri og god tid!

Gratulerer med dagen, når den nå er. Blir stas med bursdag, det er viktig å feire alt som kan feires.

Paris... drømme drømme.... der har jeg ikke vært.

Fortsatt god påske til deg fra meg.

Anonym sa...

Heisann. Innom for å ønske deg ei god påske :)